Ens miren: el procés català a la premsa internacional

Les manifestacions de l’11 de setembre s’han consolidat a l’agenda mediàtica internacional.

Un nou informe de Mèdia.cat i la Fundació Catalunya analitza el tractament informatiu
dels principals mitjans internacionals sobre les tres últimes Diades
L’Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat, amb la col·laboració de la Fundació
Catalunya, ha presentat l’informe: El tractament informatiu de les manifestacions Catalanes (2012-2014) a la premsa internacional.

L’estudi, realitzat pel periodista Enric Rodon, ha analitzat 12 dels mitjans internacionals més importants del món durant el dia previ, el dia de manifestació i el dia posterior dels tres darrers 11 de setembre.
Més concretament, l’informe ha estudiat els següents mitjans: New York Times (EUA), BBC News (Regne Unit), Al Jazeera (Qatar – Mon islàmic), Times of India (India), Die Welt (Alemanya), Clarín (Argentina) Corriere della Sera (Itàlia), La Repúbblica (Itàlia), Le Monde (França), Folha de S. Paulo (Brasil), Russia Today (Rússia) i Global Times
(Xina).

La principal conclusió d’aquest nou informe és que l’interès per les reivindicacions catalanes ha crescut entre el 2012 i el 2014 i s’ha consolidat com un punt fix a l’agenda mediàtica internacional, cosa que es fa palès en l’increment de les peces
publicades. Tot i això, els mitjans han optat per explicar les diades mitjançant notes d’agència, el que fa que les informacions estiguin redactades des de punts de vista prou neutrals.
El gènere hegemònic per parlar de la festa nacional de Catalunya ha estat la crònica (usualment la crònica de color), mentre que l’opinió i l’anàlisi són gairebé residuals.

Per contra, els mitjans han dedicat molt d’espai a la fotografia i el vídeo, fins arribar al
punt de competir amb el text com a principal suport informatiu.
Pel que fa al contingut, l’anàlisi destaca un canvi en el discurs al llarg del temps. Si l’any 2012 els mitjans internacionals consideraven que l’element clau per mobilitzar als ciutadans havia estat la crisi econòmica, aquest argument cau en els anys posteriors i, les diades posteriors ja són considerades manifestacions plenament independentistes.

Malgrat això, també s’observa una tendència a explicar els fets des d’una òptica folklòrica, on s’abusa de la simbologia, de les motivacions històriques i del discurs del Tricentenari.

Finalment, l’informe remarca que la cobertura de l’11S a nivell internacional no ha estat hegemònica. Destaca la poca informació donada en els principals mitjans asiàtics, on la informació que arriba és pobra i, fins i tot, està mal documentada. Tant és així que The Times of India, el diari amb més lectors al món (vora els 13 milions
diaris) només va informar de la manifestació del 2014 amb dos breus sobris que atorgaven més protagonisme al Futbol Club Barcelona que a la manifestació en sí.