
Ens miren: El procés català
a la premsa internacional

La cobertura de les manifestacions de la Diada (2012, 
2013 i 2014) als mitjans més influents del món

Per Enric Rodon



Introducció

En l’última dècada, Catalunya s’ha vist immersa en un procés de canvi polític i 
institucional. El que va començar amb la reforma estatutària de 2003 –
posteriorment escapçada pels poders polítics i jurídics de l’estat espanyol–, va 
evolucionar cap a un procés a favor del dret a decidir, fins a arribar a convertir-se 
en un moviment marcadament independentista.

Aquesta evolució del discurs envers les relacions entre Catalunya i Espanya s’ha 
caracteritzat pel seu pacifisme i per la seva capacitat d’aglutinar les diferents 
sensibilitats fins a aconseguir teixir un enorme moviment que podria arribar a ser 
majoritari en el sí de la societat.

El màxim exponent d’aquesta demanda social són les manifestacions dels últims 11
de setembre, on centenars de milers de persones han sortit al carrer, any rere any, 
per fer sentir les seves reivindicacions.  Gràcies a la seva magnitud, aquestes 
mobilitzacions s’han convertit en el símbol internacional de la reivindicació del 
poble català.

Alhora, les manifestacions de l’onze de setembre s’han confirmat com un dels 
principals elements mediàtics del procés català a la premsa internacional. 
Precisament, el que aquest treball pretén analitzar és la manera com els mitjans 
internacionals de referència al món han enfocat les seves informacions i com han 
traslladat tots aquests successos als seus lectors.



Objectius

Així doncs, aquest estudi analitza el discurs generat i el tractament informatiu dels 
12 principals mitjans al món respecte de les manifestacions de l’11 de setembre de 
2012, 2013 i 2014, per tal d’avaluar-ne el punt de vista. 

Esquema tècnic

L’objecte d’anàlisi d’aquest estudi són les notícies publicades als següents mitjans:
New York Times (EUA), BBC News (Regne Unit), Al Jazeera (Qatar), Times of India 
(India),  Die Welt (Alemanya), Clarín (Argentina) Corriere della Sera (Itàlia), La 
Repúbblica (Itàlia), Le Monde (França), Folha de S. Paulo (Brasil),  Russia Today 
(Rússia) i Global Times (Xina). Tots ells són mitjans de referència als seus països.

L’estudi analitza els dies 10, 11 i 12 de setembre dels anys 2012, 2013 i 2014 de 
cadascuna de les edicions proposades anteriorment.

Criteris de selecció de la mostra

Per seleccionar els mitjans s’ha usat la llista dels diaris més influents 
confeccionada per Ross Dawson, d’acord a criteris d’aparicions en els cercadors de 
referència. Per tal de pal·liar el biaix tecnològic i l’hegemonia mediàtica dels 
mitjans anglosaxons, també s’han seleccionat els diaris amb més tirada dels estats 
amb més habitants del món per tal de poder tenir referències de tots els racons del 
planeta. A banda d’això, tots aquells mitjans amb mur de pagament han sigut 
descartats per la impossibilitat a l’hora d’analitzar les seves peces. Això succeeix en
la majoria de diaris britànics, per exemple. Sempre que es pugui, s’usarà les 
edicions en anglès, francès, castellà, italià, alemany o portuguès. 

 

Consideracions prèvies a l’estudi

Aquest estudi cal ser considerat com un tast de l’enfocament dels diaris 
internacionals i ha de servir per poder mesurar la temperatura dels seus 
enfocaments. En cap cas s’ha d’entendre com un estudi científic al 100%.  Per tal 
que fos científic, caldria analitzar un nombre ingent de publicacions, a més 
d’incrementar el nombre de dies d’anàlisi, el que convertiria aquest mostreig en 
una tesi doctoral o en un projecte de recerca en grup de més d’un any.  

Tot i així, els resultats que s’obtinguin d’aquesta anàlisi estaran basats en 
l’objectivitat i, en cap cas, són fruïts d’un apriorisme o de la subjectivitat.

D’altra banda, cal agrair les facilitats que el Col·lectiu Emma ha proporcionat per 
l’elaboració d’aquesta anàlisi. 

http://rossdawsonblog.com/weblog/archives/2011/03/list-of-the-242-most-influential-publications-in-the-world.html
http://rossdawsonblog.com/weblog/archives/2011/03/list-of-the-242-most-influential-publications-in-the-world.html


Anàlisi qualitativa

1. La cobertura de The New York 
Times sobre el cas català és molt 
extensa i abasta molts més dies que 
els propis de les manifestacions. 
Cenyint-nos als dies d’anàlisi, el 
2012 Catalunya apareix 3 cops (un 
breu i dues peces), on es destaquen 
el nombre de manifestants i 
s’atribueix la mobilització a una 
qüestió econòmica.

“In response to Spain’s financial crisis, the 
Spanish government is forcing regions like

Catalonia to enact drastic budget cuts. Catalonia, which accounts for 19 percent of 
Spain’s gross domestic product, has long demanded greater fiscal autonomy from 
Madrid and a lower contribution to a system that redistributes tax revenue to poorer 
regions. Catalonia also has the largest debt among Spanish regions, which has forced 
its government to make some of the deepest budget cuts in Spain.”

L’any 2013, la manifestació apareix al dia 10, en la carta d’Artur Mas dirigida al 
diari i en el dia 11, en una crònica sobre el terreny de caire molt polític on 
s’analitza la situació del país i les relacions polítiques i econòmiques entre 
Catalunya i Espanya. 

El 2014 la cobertura és més extensa i menys centrada en aspectes 
politicoeconòmics. El dia 10, el cas català apareix en quatre peces més. En aquest 
cas, el tret comú entre totes les peces s’hi guarda relació amb el cas escocès. Tant és
això que dues de les quatre peces titulen en aquest sentit.

“Why Catalonia cares about Scotland”

“With Eye on Scotland, Catalonia Hails Its Secession Bid”

Una tercera peça repassa els casos d’independentisme al món, on s’inclou el cas 
català i el cas basc, juntament amb l’escocès, el kurd, el taiwanès o el de Texas, 
entre d’altres. Com a curiositat, el rotatiu no informa sobre el 12/09, però posa 
l’accent en la preparació del romescu, aprofitant la tirada de la manifestació.

Cal fer esment que el corresponsal per a Espanya i Portugal és Raphael Minder, que 
està establert a Madrid. 

A destacar – El NYT fa una cobertura extensa de les manifestacions i té tendència a
centrar-se en els aspectes econòmics i polítics del conflicte. Gairebé no ressalta cap 
tret cultural o social, malgrat aquesta picada d’ullet cap a la cultura gastronòmica 
catalana just l’endemà de la manifestació més multitudinària de la història recent 
del país.

__________



2. BBC News, per la seva banda, també hi 
destina molt d’espai a informar sobre les 
manifestacions, en especial, durant l’any 2014. 
Des del 2012, la cadena va enviar al seu 
corresponsal a Espanya (Tom Burridge, 
resident a Madrid) a fer reportatges en vídeo 
que recullen el sentiment popular dels 
ciutadans participants en la manifestació.  El 
2014 també va tenir accés a una entrevista 
exclusiva amb el president Artur Mas. 

La seva extensa cobertura també posa en primer lloc l’economia com a motiu de la 
manifestació el 2012, segurament motivat pel fet que el seu corresponsal no es va 
moure de Madrid. Però el 2013 no se’n fa referència en cap moment i queda palès 
que la cadena humana és un acte per reivindicar la independència.  El 2014 el 
discurs es barreja i se li suma, òbviament, el factor escocès. Així es comprova en els 
extractes següents: 

This year's march aimed to be the biggest ever - and a protest against the 
Spanish government's tax laws. (2012)

The BBC's Tom Burridge in Barcelona said the human chain was another strong
show of popular support in Catalonia for the idea of a vote on independence. 
(2013)

Protesters were energised by Scotland's forthcoming independence referendum
- and many also waved the Scottish flag. […] Until recently, few Catalans had 
wanted full independence, but Spain's painful economic crisis has seen a surge 
in support for separation. (2014)

A banda d’això, la cadena pública britànica remarca les demandes d’independència 
de Catalunya en una peça on repassa el punt de vista dels diaris internacionals 
envers el referèndum escocès i un possible efecte dominó en altres regions amb 
aspiracions de constituir un nou estat. En total, 9 peces, entre breus i notícies, 
només els dies de manifestació.

A destacar – És sorprenent la qualitat periodística de la cobertura de la BBC. El 
2013 i el 2014 van enviar el seu corresponsal de Madrid a Barcelona per cobrir les 
manifestacions in situ. Les seves informacions recullen tant el context polític i 
econòmic com les sensacions i les tensions socials del carrer durant les 
manifestacions. I sempre, sense posicionar-se, malgrat els paral·lelismes que 
podrien suscitar-se l’any 2014 amb Escòcia.



3. El Corriere della Sera no passarà
a la història del periodisme per la 
seva cobertura sobre les 
manifestacions. Una peça d’agència 
el 2012, un vídeo d’agència el 2013 i 
una galeria de fotos d’agència per el 
2014. 

A destacar – Si abans es destacava la
profunditat de la BBC a l’hora de 
tractar el tema, en aquest cas destaca
la presència gairebé nul·la de les 
manifestacions catalanes al lloc web 
del rotatiu italià. Per descomptat, cap
corresponsal traslladat sobre el 
terreny.

__________

4. Un altre diari de referència a Itàlia, La 
Repúbblica, va prestar una mica més d'atenció 
a les mobilitzacions. El 2012 va publicar una 
galeria de fotos d’agència i el 2013 va publicar 
un vídeo d’Umberto Bossi, el líder de la 
ultradretana Lliga Nord,  vestint una samarreta 
amb l’estelada al parlament italià. 

Però el 2014, la seva cobertura va millorar. A 
banda d’una galeria fotogràfica, aquest referent 
de la premsa italiana va publicar un vídeo dels 
periodistes freelance Elena Affinito i Giorgio 

Ragnoli amb imatges pròpies a peu de manifestació, amb entrevistes a 
ciutadans que parlen en italià. 

Destaca, d’entre tota la cobertura, l’anàlisi del veterà giornalista Omero Ciai, on es 
contextualitza amb una precisió admirable, el cas català i les tensions amb el 
govern central. L’autor d’aquest estudi es permet recomanar-lo (en italià).

A destacar – Si bé la cobertura dels diaris italians va ser pobre, Omero Ciai signa 
un dels articles més elaborats i contextualitzats sobre el cas català de la premsa 
analitzada en aquest estudi. 

__________

5. El germànic Die Welt va tenir una 
particular manera d’informar sobre les 
diferents manifestacions i va seguir la tònica 
general en aquesta anàlisi. Va anar de menys a 
més.

L’any 2012 li va dedicar al tema un sobri breu, 
resum d’agència (AFP) on destacava que la xifra

http://temi.repubblica.it/limes/identita-e-isolamento-il-rebus-dellindipendentismo-in-catalogna/66128


de participants havia estat d’un milió i mig. A més, va tirar de tòpic folklòric 
explicant que la gent cridava (sic) "In- Inde- Independencia" 
(Unabhängigkeit) i que molta gent duia una “boina” (sic), barret 
característic català.

“Die Demonstranten schwenkten katalanische Fahnen, viele von ihnen trugen 
die Boina, die charakteristische Mütze der Katalanen.”

El 2013, però, van solucionar aquesta manca d’informació i van informar a través 
de la seva corresponsal a la península Ibèrica, establerta a Madrid, Ute Müller amb 
dues peces molt extenses el mateix dia 11. A la primera, la corresponsal envia una 
crònica on s’explica, des d’una òptica purament política, el context de la 
manifestació, el sentiment al carrer, les declaracions dels líders i representants 
polítics. Malgrat tot, es denota en el text que la corresponsal no va moure’s de la 
seva ciutat d’acollida. De fet, la fotografia que l’il·lustra és de la manifestació del 
2010. A la segona, la corresponsal signa una peça on es repassen tots els 
moviments independentistes europeus, des de Grenlàndia a Còrsega, passant per 
Escòcia, Flandes, el País Basc i Catalunya. Aquesta peça, però, no fa cap esment a les
aspiracions de la regió alemanya de Baviera i desprèn un cert caire contrari a 
aquests moviments. Tant és així que el subtítol parla d’identitarisme i diners.

Dabei geht es um Identität und Sprache, aber immer häufiger auch um Geld. 

Si el 2012 era un breu d’agència i el 2013 dues peces escrites des de la capital 
espanyola el mateix dia de la manifestació, el 2014, el rotatiu alemany informa tots 
tres dies. 

El dia anterior a la manifestació li encarreguen a l’escriptor Michel Ebmeyer (que 
va viure a Barcelona i que és autor de “Gebrauchsanweisung für Katalonien” 
[Instruccions d’ús per a Catalunya]) una peça d’anàlisi on es denuncia 
l’immobilisme des de Madrid i es posa en antecedents al lector, des d’un punt de 
vista relativament favorable al procés. Però no només això.  El rotatiu publica dues 
extensíssimes peces a Florian Haupt, redactor d’esports del diari.

La primera és una crònica de color sobre el dia de la manifestació, bastant asèptica,
amb cert context però, sorprenentment, sense cap dada de participació. En l’altra, 
parla amb l’alcalde de Vic i president de l’Associació de Municipis per la 
Independència (AMI), Josep Maria Vila d’Abadal, i amb l’alcalde de Sant Pere de 
Torelló sobre assumptes relacionats amb la independència de Catalunya. De fet, la 
peça és bastant més llarga i sucosa que la notícia d’agència (AFP) que publica el 
diari per explicar la manifestació en si. Per últim, a l’endemà, la ja citada 
corresponsal a Madrid firma una peça d’anàlisi on considera que Espanya i 
Catalunya estan encarades cap al xoc de trens, amb una clara visió pro-unió.

A destacar – El rotatiu alemany va ser erràtic en el plantejament de les seves 
cobertures. Tot i publicar 7 peces durant els períodes analitzats, el diari no 
demostra planificació ni massa interès en les manifestacions. Qui escriu aquestes 
línies no és capaç d’interpretar la raó per la qual el diari envia un redactor 
d’esports a cobrir una manifestació política tot tenint una corresponsal a Madrid 
que, per cert, mai arriba a signar una peça des de la ciutat comtal.



__________

6. Al Jazeera dedica cinc peces informatives 
a les manifestacions de 2012, 2013 i 2014. 
Només informa el mateix 11 de setembre. Les 
peces escrites són una mescla entre notícia 
d’agència i informacions de corresponsals. La 
cadena elabora dos vídeos (2013 i 2014) de 
més de dos minuts per explicar els fets.

A la peça de 2012, purament d’agència, es 
donen les dades de participació i s’expliquen 
les causes econòmiques de la protesta. A més, 
s’afegeixen declaracions d’Artur Mas i Mariano 
Rajoy per il·lustrar els posicionaments a favor i 

en contra.  Pel que fa el 2013, la cadena desplaça a la periodista Emma 
Hayward, que enfoca la peça des d’un punt de vista un xic “folklòric” i 
cultural,

“Demonstrators in yellow T-shirts and draped in blue, red and yellow separatist
banners raised joined hands through cities and along rural roads, jumping and 
shouting in celebration when the chain was completed on Wednesday”

però només recull declaracions de Carme Forcadell i Artur Mas. Alhora, es fa ressò 
que les enquestes donen més d’un 50% al suport per la independència i que el 80%
de la gent vol votar el seu futur. Pel que fa el 2014, Al-Jazeera desplaça a Neave 
Barker per fer filmar un reportatge on recorre la ciutat amb Miquel Strubell. En 
aquesta peça s’explica el perquè de la V, els atacs informàtics que l’organització va 
rebre i estableix paral·lelismes amb el cas escocès.

A destacar – La influent cadena àrab va emfatitzar sobre el terreny els aspectes 
més importants del moviment independentista a partir del 2013. Només informa 
dels fets del mateix dia de l’acte i mai arriba a fer un seguiment complet de les 
repercussions de la manifestació.

__________

7. El diari Times of India no dedica cap peça 
informativa completa a les manifestacions 
catalanes. De fet, només apareix en dues 
informacions i no sembla que estiguin massa 
informats del que està passant a 7.000 km del 
seu país. La primera peça és d’agència (AFP) i 
està a la secció d’esports i explica que el Barça 

vestirà amb els colors de la bandera catalana amb motiu del tricentenari. 
Sobre les manifestacions destaca que la motivació és la celebració del 
Tricentenari i que es preveu que hi vagin centenars de milers de persones. 

“Hundreds of thousands of people were expected to take to the streets of 
Barcelona on Thursday as part of the commemorations.” 



“Catalonia's government wants to hold a vote on independence on November 9.
The central government in Madrid is fiercely opposed to the move.”

La segona de les informacions fa referència a Escòcia i data del 12 de setembre de 
2014. En aquesta peça d’agència (AFP), s’explica en tres línies la manifestació:

“On Thursday hundreds of thousands of Catalan nationalist demonstrators, 
some waving the blue and white Scottish flag, filled the streets of Barcelona in a
mass rally to demand a vote like Scotland's.”

 apareix com a font el corresponsal de TV3 Carles Costa que, preguntat a Edimburg 
sobre el cas català va contestar que una immensa majoria del poble català vol votar.

"People in Catalonia don't necessarily want independence but they want to 
have the right to vote. And they see that here it's possible," said Carles Costa 
from TV3 public television in Catalonia, who was at Salmond's press 
conference.”

A destacar – La cobertura del diari indi és pobríssima pel que fa a les 
manifestacions de l’11 de setembre. No només no mostra gairebé gens d’interès, 
sinó que quan informa, ho fa a través de peces d’agència i d’una manera totalment 
marginal. 

__________

8. El rotatiu argentí Clarín va 
informar amb profunditat i des del 
primer dia sobre les manifestacions 
a Barcelona. El 2012 va informar 
amb dues cròniques signades pel 
corresponsal del diari a Madrid, Juan
Carlos Algañaraz. Les seves 
cròniques aporten afirmacions com:

“Grandes pancartas llevaban 
consignas en inglés porque los 
independentistas rechazan el 
español como lengua de 
comunicación. Incluso Artur 
Más, presidente regional, habló
a los periodistas en inglés.”

“Somos totalmente expoliados y el dinero de nuestros impuestos se estanca en
Madrid”, dice Eva García, una estudiante de historia. Esta demanda popular 
está impulsada por los grandes recortes en sanidad y educación, dos servicios 
públicos que dependen del ejecutivo catalán”

El 2013 la crònica va ser una mica més moderada (ja que, en gran part, venia 
d’agències) i va destacar, a banda dels representants dels partits polítics i de 
l’Assamblea, a l’ex-entrenador blaugrana Gerardo “Tata” Martino i a Pep Guardiola 
com a dos personatges rellevants durant la diada. 



L’any següent, la informació va ser més extensa, dedicant-li dues cròniques (una 
d’agència i una feta pel corresponsal) i una prèvia durant el dia de la manifestació i 
una anàlisi posterior, el 12 de setembre.

La crònica de corresponsal té un cert enfocament èpic i fa molt d’èmfasi en la 
qüestió històrica. De fet, totes les peces del corresponsal sobre les manifestacions 
destaquen per tenir alguns comentaris de collita pròpia, tirant d’estereotip. 

[Sobre el 1714] Estos recuerdos no hicieron sino aumentar los resentimientos. 
En los medios catalanes y en la reconstrucción de los hechos de 1714 por la 
TV se aludió a la gesta sin ahorrar dramatismos.

Sobta, però, que després de tanta èpica, el corresponsal signés una peça titulada 
“Madrid planea una dura ofensiva legal contra los líderes de Cataluña”, on 
s’entrevista al fiscal en cap espanyol, Eduardo Torres-Dulce, i al portaveu de 
l’associació judicial espanyola, Marcelino Sexmero, on s’adverteix que en cas de 
convocar el referèndum s’acusaria a Mas de sedició i s’integraria als Mossos 
d’Esquadra a les forces de seguretat de l’estat espanyol.

“En el artículo 544 del Código Penal está tipificado el delito de sedición. Se lo 
aplicarían al presidente catalán si recurre a "actos coercitivos u oponiéndose 
tajantemente a las directrices del Gobierno", precisó el portavoz.”

__________

A destacar – Clarín ha informat des de l’anècdota i, en molt poques ocasions, ha 
profunditzat en el context polític, social i econòmic. De fet, la millor argumentació 
és de caràcter historicista. És impossible saber si el corresponsal val viatjar de 
Madrid fins a Barcelona per cobrir alguna de les manifestacions però, a opinió de 
qui escriu aquesta anàlisi, es palpa un cert posicionament ideològic. Això sí, poques
referències al cas escocès. 

__________

9. El diari francès Le Monde se situa entre 
els rotatius amb una cobertura més extensa. 
L’any 2012 va usar informació d’agències i 
també va enviar a Barcelona a la corresponsal 
Sandrine Morel, establerta a Madrid.  De fet, 
Morel signa una anàlisi el dia 12 on atribueix la 
manifestació a la crisi. Alhora, esgrimeix alguns 
dels arguments propis del govern central:

“En brandissant la menace d'une sécession, le 
président catalan joue un jeu dangereux, lui qui a besoin du soutien des 
députés du Parti populaire (PP, au gouvernement à Madrid) pour gouverner la 
région, et de l'aide de l'Etat central pour payer ses factures.”

Però va ser l’únic mitjà entre els analitzats que va criticar els mitjans espanyols pel 
seu menyspreu cap a la manifestació i les males pràctiques de la premsa 
conservadora.

http://www.lemonde.fr/europe/article/2012/09/12/la-diada-catalane-occultee-ou-encensee-par-les-medias_1759232_3214.html
http://www.lemonde.fr/europe/article/2012/09/12/la-diada-catalane-occultee-ou-encensee-par-les-medias_1759232_3214.html
http://conjugaison.lemonde.fr/conjugaison/premier-groupe/payer
http://conjugaison.lemonde.fr/conjugaison/premier-groupe/gouverner


“La surprise est venue du traitement réservé par la TVE, la télévision publique 
espagnole, dont les journaux télévisés sont les plus regardés du pays. Dans les 
informations diffusées à 21 heures, la présentatrice ne mentionne la 
manifestation qu’en 5e place du déroulé des titres.”

“Dans les journaux conservateurs La Razon ou ABC, la mobilisation est presque 
occultée, si ce n'est pour dénoncer une "démonstration de force souverainiste".”

Per últim, també es va fer ressò de la proximitat de l’ex-jugador I ex-entrenador del
Barça, Pep Guardiola, pel moviment independentista.

Un any després, Sandrine Morel va tornar a informar. Aquest cop, però, des de 
Madrid.  Això no passaria el 2014. Però d’aquesta última manifestació va inspirar 
dues cròniques i dues peces d’anàlisi.  Entre tot aquest material generat entre les 
dates analitzades es denota una evolució en el discurs normalitzador.

A destacar – Le Monde va enviar un corresponsal a Catalunya i es nota en la 
qualitat i la quantitat d’informació produïda. La peça on es critica el tractament 
informatiu dels mitjans estatals és única en tot aquest estudi.

__________

10. El diari brasiler més llegit, la Folha de 
São Paulo, va servir-se de materials d’agència 
per explicar-li als seus lectors què va passar a 
les manifestacions del 2012 i del 2013. 
Ambdues peces van venir de France Presse i 
destaquen per ser cròniques de color, amb 
moltes declaracions de participants. A més, el 
mitjà va dedicar sengles galeries fotogràfiques 
d’agència per il·lustrar els esdeveniments.

Però com ja és tendència en aquest estudi, la 
planificació del mitjà respecte de la 

manifestació del 2014 va canviar radicalment. Aquest darrer any, a més 
d’oferir la gairebé tradicional galeria fotogràfica, la Folha ha informat a 
través de Diogo Bercito, un corresponsal del mitjà especialitzat en temes de 
l’Orient Mitjà. 

Bercito, probablement de manera involuntària, va informar des dels arguments 
unionistes. Va destacar algunes de les seves afirmacions. De fet, en la seva crònica, 
inclou una breu declaració d’un militant de l’ultradretà partit Democracia Nacional.

 “Somos unionistas” afirma Lucio Peñacoba, do partido Democracia Nacional. 
“Acreditamos que há intereses econômicos e de partido na independência 
catalã”.

A destacar – La cobertura de la Folha de São Paulo va de menys a més, com és 
tendència en gairebé tots els casos analitzats. Tot i això, el fet d’enviar un 
corresponsal a informar del que succeeix no és garantia de millor context (si bé és 
cert que li dóna valor afegit a la informació), si qui viatja fins a la zona no està un 
xic documentat.

http://conjugaison.lemonde.fr/conjugaison/premier-groupe/d%C3%A9noncer
http://www.rtve.es/television/%2020120901/telediarios-tve-lideres-audiencia-quinto-ano-consecutivo/560983.shtml
http://www.rtve.es/television/%2020120901/telediarios-tve-lideres-audiencia-quinto-ano-consecutivo/560983.shtml


__________

11. El portal d’informació en anglès de la 
televisió Russia Today també experimenta un 
increment de les peces entre el 2012 i el 2014. 
Si l’any 2012 es feien repercussió de la 
manifestació amb una nota breu i un vídeo 
il·lustratiu d’agència, el 2013 ja van dedicar-li 
una peça audiovisual pròpia amb un equip de 
gravació desplaçat a Barcelona i encapçalat per 
la corresponsal Sarah Firth. En el vídeo, de dos 
minuts de duració i enregistrat pels voltants del
Parlament de Catalunya, es destaca l’ambient 
festiu i multigeneracional de la Via Catalana.

Però és l’any 2014 quan Russia Today desplega un dels seguiments mediàtics més 
importants d’entre els mitjans analitzats en aquest estudi. L’emissora russa 
entrevista a Anna Arqué, portaveu de European Partnership for Independence, 
publica una foto-crònica amb les fotografies i les piulades més destacades, dedica 
una galeria sencera de fotografies d’agència. Malgrat tot, el més destacat és la peça 
de tres minuts i mig o s’inclou una anàlisi de context econòmic I una connexió en 
directe del corresponsal Matt Trezza des de Plaça de les Glòries. A més, aquest 
vídeo va acompanyat d’una extensa crònica escrita. 

A destacar – Sense cap mena de dubte, la cobertura de RT és una de les més 
completes, sobretot el 2014. El seu discurs es manté en la neutralitat i guarda, fins i
tot, un punt de sorpresa en les informacions en vídeo.  

__________

12. El Global Times, versió en anglès del 
diari del poble de Xina i controlat pel partit 
comunista xinès no informa de cap de les 
manifestacions. Encara que pugui sobtar en un 
principi, no és d’estranyar que un dels països 
que més protegeix la seva estructura d’estat (i 
que més reprimeix a qui s’hi oposa) decideixi 
no informar d’una manifestació que decideix 
contradir i trencar amb les estructures estatals.
Encara menys tenint problemes enquistats com
el règim polític de Hong Kong o els moviments 

independentistes a Macau, Tibet, Manxúria o Taiwan.  



Conclusions

· El poder de les agències de notícies. La gran majoria de diaris recorren en 
primera instància a les agències de notícies per explicar què està passant. De fet, 
fins i tot els mitjans amb més recursos complementen les seves cròniques de 
corresponsal amb cròniques d’agència de notícies. El món (informatiu) està a les 
seves mans.

· Interès (gairebé) mundial en augment. Està clar que, en major o menor 
mesura, el cas català interessa, encara que doni la sensació que va anar a remolc 
d’Escòcia. De fet, els paral·lelismes entre Escòcia i Catalunya són accentuats, 
especialment el 2014.  Malgrat tot, es nota que l’interès mundial incrementa, 
sobretot, pel nombre de peces dedicades entre el 2012 i el 2014.

· El valor afegit dels corresponsals... o no. Els corresponsals són la peça clau en 
la corretja de transmissió de la informació. El que ells veuen i creuen és llei. El 
problema rau quan el corresponsal perd quotes d’imparcialitat perquè està 
establert a Madrid. D’entre els mitjans analitzats, cap té un corresponsal a 
Barcelona.

· Reacció als fets, però poca anticipació i seguiment posterior. Els mitjans 
acostumen a recollir el testimoni dels grans esdeveniments i intenten informar de 
la millor manera possible, però és difícil trobar continuïtat en anàlisis fetes 
l’endemà. El que resulta gairebé impossible és llegir una prèvia que contextualitzi 
un esdeveniment que se sap que succeirà.

· Canvi en el discurs: Dels efectes de la crisi a l’independentisme real. Una 
norma general en l’estudi és l’evolució del discurs dels mitjans. A la manifestació 
del 2012, la gran majoria de mitjans analitzats consideren que el motiu de la 
manifestació és l’efecte de la crisi en els ciutadans. En canvi, la via catalana i, 
sobretot, la manifestació del 2014, es conceben com a reivindicacions nacionals i 
netament independentistes.

· Lliçons d’història i folklorisme. El discurs del Tricentenari ha aconseguit entrar 
en l’agenda mediàtica internacional. Bona part dels mitjans estudiats fan referència
als esdeveniments del 1714 (algunes peces, fins i tot, dediquen quatre paràgrafs a 
la història).  El punt negatiu rau en un excés de folklorisme i tòpics de manifestació,
apel·lant a banderes i d’altres símbols culturals que no destacaven tant com per ser
remarcats.



· Desenes d’imatges valen més que una crònica. Gairebé la totalitat de mitjans 
han optat per la fotografia com a suport informatiu. De fet, hi ha mitjans com la 
Folha o el Corriere della Sera que han fet de la imatge l’element informatiu 
principal. 

· Què ha passat amb The Times of India? Encara que el seu tractament informatiu
soni de broma, és preocupant que el diari més llegit i amb més circulació del món 
(es calcula que té vora de 13 milions de lectors diaris i una circulació de vora tres 
milions d’exemplars) tracti el cas català amb un interès tan pobre. És encara més 
preocupant si es recorda que l'Índia és un dels països emergents amb més 
capacitat de creixement econòmic.


	Criteris de selecció de la mostra
	Per seleccionar els mitjans s’ha usat la llista dels diaris més influents confeccionada per Ross Dawson, d’acord a criteris d’aparicions en els cercadors de referència. Per tal de pal·liar el biaix tecnològic i l’hegemonia mediàtica dels mitjans anglosaxons, també s’han seleccionat els diaris amb més tirada dels estats amb més habitants del món per tal de poder tenir referències de tots els racons del planeta. A banda d’això, tots aquells mitjans amb mur de pagament han sigut descartats per la impossibilitat a l’hora d’analitzar les seves peces. Això succeeix en la majoria de diaris britànics, per exemple. Sempre que es pugui, s’usarà les edicions en anglès, francès, castellà, italià, alemany o portuguès.
	
	Consideracions prèvies a l’estudi
	Aquest estudi cal ser considerat com un tast de l’enfocament dels diaris internacionals i ha de servir per poder mesurar la temperatura dels seus enfocaments. En cap cas s’ha d’entendre com un estudi científic al 100%. Per tal que fos científic, caldria analitzar un nombre ingent de publicacions, a més d’incrementar el nombre de dies d’anàlisi, el que convertiria aquest mostreig en una tesi doctoral o en un projecte de recerca en grup de més d’un any.
	Tot i així, els resultats que s’obtinguin d’aquesta anàlisi estaran basats en l’objectivitat i, en cap cas, són fruïts d’un apriorisme o de la subjectivitat.
	D’altra banda, cal agrair les facilitats que el Col·lectiu Emma ha proporcionat per l’elaboració d’aquesta anàlisi.
	Anàlisi qualitativa
	“Why Catalonia cares about Scotland”
	“With Eye on Scotland, Catalonia Hails Its Secession Bid”
	“Die Demonstranten schwenkten katalanische Fahnen, viele von ihnen trugen die Boina, die charakteristische Mütze der Katalanen.”
	El 2013, però, van solucionar aquesta manca d’informació i van informar a través de la seva corresponsal a la península Ibèrica, establerta a Madrid, Ute Müller amb dues peces molt extenses el mateix dia 11. A la primera, la corresponsal envia una crònica on s’explica, des d’una òptica purament política, el context de la manifestació, el sentiment al carrer, les declaracions dels líders i representants polítics. Malgrat tot, es denota en el text que la corresponsal no va moure’s de la seva ciutat d’acollida. De fet, la fotografia que l’il·lustra és de la manifestació del 2010. A la segona, la corresponsal signa una peça on es repassen tots els moviments independentistes europeus, des de Grenlàndia a Còrsega, passant per Escòcia, Flandes, el País Basc i Catalunya. Aquesta peça, però, no fa cap esment a les aspiracions de la regió alemanya de Baviera i desprèn un cert caire contrari a aquests moviments. Tant és així que el subtítol parla d’identitarisme i diners.
	Dabei geht es um Identität und Sprache, aber immer häufiger auch um Geld.
	Si el 2012 era un breu d’agència i el 2013 dues peces escrites des de la capital espanyola el mateix dia de la manifestació, el 2014, el rotatiu alemany informa tots tres dies.
	El dia anterior a la manifestació li encarreguen a l’escriptor Michel Ebmeyer (que va viure a Barcelona i que és autor de “Gebrauchsanweisung für Katalonien” [Instruccions d’ús per a Catalunya]) una peça d’anàlisi on es denuncia l’immobilisme des de Madrid i es posa en antecedents al lector, des d’un punt de vista relativament favorable al procés. Però no només això. El rotatiu publica dues extensíssimes peces a Florian Haupt, redactor d’esports del diari.
	La primera és una crònica de color sobre el dia de la manifestació, bastant asèptica, amb cert context però, sorprenentment, sense cap dada de participació. En l’altra, parla amb l’alcalde de Vic i president de l’Associació de Municipis per la Independència (AMI), Josep Maria Vila d’Abadal, i amb l’alcalde de Sant Pere de Torelló sobre assumptes relacionats amb la independència de Catalunya. De fet, la peça és bastant més llarga i sucosa que la notícia d’agència (AFP) que publica el diari per explicar la manifestació en si. Per últim, a l’endemà, la ja citada corresponsal a Madrid firma una peça d’anàlisi on considera que Espanya i Catalunya estan encarades cap al xoc de trens, amb una clara visió pro-unió.
	A destacar – El rotatiu alemany va ser erràtic en el plantejament de les seves cobertures. Tot i publicar 7 peces durant els períodes analitzats, el diari no demostra planificació ni massa interès en les manifestacions. Qui escriu aquestes línies no és capaç d’interpretar la raó per la qual el diari envia un redactor d’esports a cobrir una manifestació política tot tenint una corresponsal a Madrid que, per cert, mai arriba a signar una peça des de la ciutat comtal.
	6. Al Jazeera dedica cinc peces informatives a les manifestacions de 2012, 2013 i 2014. Només informa el mateix 11 de setembre. Les peces escrites són una mescla entre notícia d’agència i informacions de corresponsals. La cadena elabora dos vídeos (2013 i 2014) de més de dos minuts per explicar els fets.


