Autor: Fundació Catalunya

Un nou informe de Mèdia.cat i la Fundació Catalunya analitza la pluralitat ideològica en l’eix nacional a les tertúlies catalanes i espanyoles.

L’Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat, amb la col·laboració de la Fundació Catalunya, ha elaborat l’informe ‘L’espiral del silenci a anàlisi: La pluralitat ideològica en l’eix nacional a les tertúlies catalanes i espanyoles’.

Mentre que els partidaris que Catalunya continuï sota administració espanyola acusen els mitjans catalans especialment els públics- de donar només la versió independentista sobre el Procés català i silenciar-hi les veus contràries, els partidaris de la independència de Catalunya es queixen que els mitjans d’àmbit espanyol fan de portaveus d’un pensament únic, contrari a la consulta del 9N i a la independència.

Davant les acusacions creuades entre uns i altres, el periodista Daniel Camon i l?analista Sílvia Martín, han analitzat 14 programes de ràdio i televisió que s?emeten a l?Estat espanyol i que inclouen tertúlies polítiques i d?actualitat.

L?estudi s?ha centrat en la setmana posterior a la signatura per part del president de la Generalitat, Artur Mas, del decret que convoca la consulta del 9N i la posterior suspensió per part del Tribunal Constitucional.

En total s?han analitzat 70 tertúlies. A través de l’anàlisi de les tendències político- ideològiques dels tertulians, es pretén desxifrar qui és que dóna una visió uniforme de la realitat catalana i qui no ho fa, i en quina mesura. L’informe es pot llegir complet a www.media.cat
Més concretament, l’informe ha estudiat els següents programes de ràdio i televisió:

Mitjans públics espanyols: Radio Televisión Española (RTVE):
-Los desayunos, de Televisión Española (TVE)
-La noche en 24 horas, del Canal 24 horas
-Las mañanas, de Ràdio Nacional de España (RNE)

Mitjans públics catalans: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA)
-Els matins, de TV3
-2324, del canal 3/24
-El matí de Catalunya Ràdio, de Catalunya Ràdio

Mitjans privats d’àmbit espanyol:
-El programa de Ana Rosa, de Tele 5
-Espejo público, de Antena 3
-Las mañanas de Cuatro, de Cuatro
-Al rojo vivo, de La Sexta
-Hoy por hoy, de la cadena SER
-La mañana, de la cadena COPE

Mitjans privats d’àmbit català:
-8 al dia, de 8TV
-El món a RAC1, de RAC1
Més informació:www.media.cat

Les principals conclusions d?aquest nou informe són:

1. Pluralitat en els tertulians: mitjans catalans versus mitjans espanyols.

En base a les dades obtingudes es pot assegurar que les tertúlies dels mitjans de comunicació d?àmbit català són més plurals que les tertúlies dels mitjans amb seu a Madrid. Pel que fa a la consulta del 9N, un 92% dels tertulians que participen en els mitjans d?àmbit espanyol hi està en contra i un 8% hi està a favor. En els mitjans catalans, els favorables a la consulta representen el 63% i els contraris un 37%.
Si es fixa l?atenció en els partidaris i detractors de la independència de Catalunya, en els mitjans d?àmbit espanyol els partidaris que Catalunya continuï sota administració espanyola arriben fins al 97%, els favorables a la independència són un 2% i un 1% es manté neutral. En els mitjans d?àmbit català, el 55% són partidaris de la independència, mentre que els contraris arriben al 38% i un 7% no es posiciona.

2. Mitjans públic espanyols: unanimitat de pensament respecte la consulta del 9N i la independència de Catalunya.

En el cas dels mitjans públics espanyols, les dades ens demostren que no hi ha ni un sol tertulià que defensi ni la consulta del 9N, ni la independència de Catalunya.

Aquest és l’únic cas de tots els estudiats (amb l?excepció de la cadena COPE, que fa idèntics resultats), en què podríem parlar en els termes de ‘pensament únic’ o ‘espiral de silenci’, ja que els resultats són evidents en els dos supòsits, consulta 9N i independència de Catalunya: 100% dels tertulians en contra i 0% a favor.

3. Mitjans privats d?àmbit català: més veus en contra que a favor de la consulta i la independència.

A les tertúlies estudiades de 8TV i RAC1 (tots dos mitjans del Grupo Godó), les veus en contra de la consulta del 9N i de la independència de Catalunya superen les veus favorables. Pel que fa a la Consulta del 9N, un 46% dels tertulians hi estan a favor, mentre que un 54% s’hi mostren contraris.
Pel que fa a la independència de Catalunya, un 41% hi està a favor, un 52% hi està en contra i un 7% s’hi mostra neutral.

4. A les llars catalanes es rep les dues visions del conflicte.

Davant les dades que mostren aquest informe, es fa molt complicat defensar que el relat polític que els ciutadans catalans reben a les seves llars a través de la ràdio i la televisió és uniformement favorable a la independència de Catalunya.

A aquestes dades cal afegir que a Catalunya es poden sintonitzar tots els mitjans d’àmbit espanyol, que suposen entre el 78% i el 80% del share català, mentre que els mitjans d’àmbit català només representen entre un 20% i un 22% de l’audiència catalana. Fins i tot si un ciutadà decidís consumir només mitjans de comunicació d?àmbit català, aquest tindria garantides les veus no favorables a la independència de Catalunya en un 45% dels opinadors (38% en contra i 7% de neutrals).