L’Anuari Media.cat recull 10 reportatges sobre temes dels Països Catalans silenciats als mitjans

La Fundació Catalunya va participar ahir, 8 de febrer, en la presentació de la setena edició de l’Anuari Mèdia.cat dels silencis mediàtics, que està integrat per 10 reportatges en profunditat sobre temes que han estat silenciats, maltractats, ignorats o infrarepresentats o en els grans mitjans. El projecte té el suport de la Fundació Catalunya.

L’acte va anar a càrrec de la participació de Neus Bonet, degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Xesca Oliver, presidenta de la Fundació Catalunya, Ferran Casas, president del Grup Barnils, Elisenda Rovira, coordinadora de l’Anuari Mèdia.cat, i Jordi Borràs, autor del reportatge ‘En nom d’Espanya’.

L’Anuari Media.cat dels silencis mediàtics es finança gràcies al micromecenatge i el suport econòmic de la Fundació Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. El projecte té la col·laboració del Col·legi de Periodistes de Catalunya i de sis universitats dels Països Catalans, alguns alumnes de Periodisme de les quals participen en la redacció. Són la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Lleida, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Ramon Llull, la Universitat de València i la Universitat de Vic.

La degana del col·legi de Periodistes, Neus Bonet, va parlar de la necessitat d’enfortir el periodisme com a garantia de democràcia i va citar Ryszard Kapuscinski: ‘Davant del cinisme cal periodisme’.

La presidenta de la Fundació Catalunya, Xesca Oliver va manifestar que ‘Si fa uns anys ens haguessin dit que alguns dels silencis mediàtics del 2017 tindrien a veure amb la vulneració de drets fonamentals com el de llibertat de premsa o d’expressió no ens ho hauríem cregut’. Oliver va denunciar també que a l’Estat espanyol s’està produint un aprimament de la democràcia i que ‘el silenci mediàtic del 2018 serà la veritat. El govern de l’estat està atacant els mitjans de comunicació públics i privats. És alarmant veure que hi ha mitjans que tergiversen conceptes com delicte d’odi’.

El president del Grup Barnils, Ferran Casas, va fer èmfasi en la necessitat de fer periodisme ‘i aixecar catifes sempre, quan toca i, sobretot, quan et volen fer creure que no toca’. Casas va posar de relleu que ‘la qualitat de la democràcia té molt, de fet té tot, a veure amb la qualitat del periodisme’. Finalment va agrair el suport dels mecenes i dels patrocinadors de l’Anuari.

L’editora de l’Anuari, Elisenda Rovira, ha explicat que la selecció dels temes publicats permet reflexionar sobre el paper de la professió el 2017. ‘En seleccionar quins temes investigàvem en aquesta edició ens vam adonar que fins i tot en relació a les qüestions més presents als mitjans, com el procés polític de Catalunya o les dificultats de migrants i refugiats per arribar a Europa, hi ha aspectes silenciats que calia tractar a l’Anuari’.

El fotoperiodista Jordi Borràs va presentar el seu reportatge En nom d’Espanya, que comptabilitza 139 incidents violents al Principat amb motivació política en defensa de la unitat d’Espanya entre el 8 de setembre i l’11 de desembre de 2017. Entre els fets, Borras va citar 30 dels casos afecten a periodistes sovint dels mitjans públics, que han hagut de treballar amb micròfons sense logotipar o amagar la seva identitat per no ser agredits.

La resta de reportatges, són: El capital català que construeix l’Europa fortalesal; L’Eivissa dels Matutes: un imperi de festa, de luxe i d’enginyeria fiscal; Negoci immobiliari al tercer sector; La revolució dels afectes quilòmetre zero; Menjar que mata; El Camp de Tarragona malda per respirar aire de qualitat; Els collidors de cítrics, precaris i explotats; Comportes obertes a l’aigua privada a la Catalunya del Nord, i L’Any Pedrolo, una oportunitat per oblidar l’autocensura.