La Fundació Catalunya Fons i el Grup Barnils presenten la 6a edició de l’Anuari Mèdia.cat

Els assessors de les diputacions investigats per Antifrau, entre els silencis destacats de la 6a edició de l’Anuari Mèdia.cat del Grup Barnils

La 6a edició de l’Anuari dels Silencis Mediàtics també radiografia les denúncies de presos en règim d’aïllament, l’assassinat d’una dona transsexual, les 10 escoles més elitistes de Barcelona o les dietes a l’ombra dels consells comarcals.

La contractació de càrrecs de confiança dels partits a les diputacions de Lleida i Barcelona és contrària a la llei. Així ho afirmen dos informes de l’oficina contra la corrupció als quals ha tingut accés l’Anuari Mèdia.cat i que assenyalen que la contractació a dit dels partits incompleix l’article 12 de la llei de l’Estatut Bàsic del treballador públic del 2007. Tot i així, la Diputació de Barcelona manté 45 assessors de confiança en aquest règim i la de Lleida els ha reduït a quatre. ‘Antifrau qüestiona els assessors de les diputacions’ és un dels dotze reportatges destacats que conformen l’Anuari Mèdia.cat d’enguany amb els silencis mediàtics de 2015 que el Grup de Periodistes Ramon Barnils ha fet públic avui dilluns, 6 de juny, en un acte al Col·legi de Periodistes de Catalunya.

La presó de Brians, les detencions per gihadisme o el lobby hoteler balear, al focus de l’Anuari

La sisena edició de l’Anuari Mèdia.cat d’enguany també se centra en la reclamació d’Irídia a la Generalitat pel suïcidi d’una interna en règim d’aïllament a la presó de Brians que ha provocat la revisió del protocol per part del govern, així com en altres casos de denúncies de maltractaments per part de presos; les deu escoles privades i concertades de Barcelona per on han passat les famílies més significades de la política i l’economia catalanes i la història de Lyssa, la tercera víctima mortal per violència transfòbica als Països Catalans en un moment en què només el 15% d’aquest col·lectiu denuncia les situacions d’assetjament que viu.

L’Anuari també tracta incorpora reportatges sobre les dietes dels consells comarcals, on el 85% dels seus membres no té dedicació reconeguda en aquest organisme, però cobren dietes per assistir a reunions; els casos de gihadisme a Catalunya que han acabat en absolucions o condemnes pendents de revisió – 652 detencions i només 144 condemnes- o les fortunes del lobby hoteler a les Balears, territori del qual provenen 6 de les companyies hoteleres més importants del món.

El projecte també conté un calendari de periodisme crític que recull qüestions silenciades o tractades de manera esbiaixada, incompleta o polèmica i infografies que recuperen grans temes d’actualitat per analitzar què ha passat quan han quedat lluny dels focus. L’Anuari ha estat coordinat, per segon any consecutiu, per la periodista Elisenda Rovira i ha comptat amb el suport de la cooperativa Crític en l’edició dels temes.

Els suports de l’Anuari

L’Anuari Mèdia.cat és una iniciativa del Grup de Periodistes Ramon Barnils que compta amb el suport de la Fundació Catalunya Fons, l’Ajuntament de Barcelona, el Col·legi de Periodistes i també de sis facultats de periodisme de les universitats de Vic, Lleida, València, Ramon Llull, Pompeu Fabra i Autònoma de Barcelona, els estudiants de les quals han realitzat sis dels reportatges d’investigació inclosos en l’edició d’enguany.

Aquesta nova edició de l’Anuari també ha estat possible gràcies a l’aportació de 390 mecenes que ha cobert el gruix del finançament necessari del projecte. La versió impresa de l’Anuari es distribuirà a llibreries gràcies a l’editorial Pol·len, i també se’n podrà descarregar la versió digital en format PDF o EPUB al web del projecte.

Una taula rodona amb periodistes i activistes graciencs

El president del Grup Barnils, Ferran Casas, ha aprofitat la presentació de l’Anuari Mèdia.cat per reflexionar sobre els últims aldarulls de Gràcia en els quals hi ha hagut periodistes ferits. Casas ha dit que l’entitat vol buscar ponts i vies de comunicació entre els professionals de la comunicació i els activistes i per això ha organitzat un acte que agruparà ambdós col·lectius. Serà el proper dijous 16 de juny a les 20h a l’Ateneu Violeta de Gràcia i estarà obert al públic. La moderació de l’acte anirà a càrrec del director de l’Independent de Gràcia, Albert Balanzà, i hi assistiran dos activistes de Gràcia i els periodistes Jesús Rodríguez, de la Directa, Núria Vázquez, d’Europa Press i Enric Borràs, de l’ARA.