Justícia pels crims del feixisme

Autor: Fundació Catalunya

La Fundació Catalunya Fons juntament amb altres entitats va participar divendres a l’acte organitzat per Òmnium Cultural sota el títol «Justícia pels crims del franquisme», l’acte va tenir lloc davant la presó Model de Barcelona, coincidint amb els 40 anys de la mort del dictador Franco. Un acte de justícia i record a les víctimes del franquisme.

Demanem als partits i institucions catalanes que al futur Estat català es condemnin els crims contra la humanitat i es reconeguin les víctimes. No podrem construir un país amb uns fonaments democràtics sòlids sense la veritat i la justícia. Seguirem lluitant per construir un país nou sense estaques», ha afirmat Quim Torra, president d’Òmnium i portaveu de les entitats. «Considerem una vergonya que 40 anys després Espanya no hagi estat capaç de passar comptes amb el seu passat totalitari. Exigim justícia. I volem recordar que la legislació internacional no empara la llei d’amnistia de l’Estat espanyol com una llei vàlida de punt i final», ha afegit.

L’activista Arcadi Oliveres ha repassat la repressió franquista i el seu llegat, recordant la lluita de persones com Lluís Maria Xirinacs en l’absoluta ignorància cultural, quan no es podia escriure, editar ni vendre. «Fem un acte de record de la tristor del feixisme. Però després dels actes de París, he tingut por que no tornem a caure en actituds feixistes. Feixisme mai més, ha reivindicat.

L’advocada Magda Oranich ha presentat l’acte davant la Presó Model: «Entre aquestes quatre parets la dictadura va empresonar milers de persones per motius polítics i ideològics. S’hi van va torturar i executar homes i dones fins al final del règim. Per molts anys que passin, mai ens cansarem d’exigir justícia». En representació de les víctimes de la dictadura han intervingut Carme i Montserrat Puig Antich, germanes del jove llibertari Salvador Puig Antich, assassinat al garrot vil el 1974: «Tenim molt ràbia acumulada. Quan visitàvem el Salvador a la Model no ens deixaven ni parlar català. Volem donar les gràcies a tothom qui ha fet possible aquest acte».