Gènere i edat a la pantalla. Anàlisi del perfil dels presentadors de TV

Menys dones i més joves, entre les cares de la televisió.

L’Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat, amb la col·laboració de la Fundació Catalunya, ha presentat l’informe ‘Gènere i edat a la pantalla. Anàlisi del perfil dels presentadors de TV’. L’estudi, realitzat per la periodista Anna Bonet, ha analitzat els presentadors dels informatius dels 8 canals de televisió amb més audiència a Catalunya, i les dades han estat comparades amb les dels presentadors de programes d’actualitat (debats, entrevistes, crònica social, etc.), així com els conductors dels espais meteorològics, dels esportius, i els programes d’humor.

Més concretament, l’informe ha estudiat els següents canals de televisió: Telecinco, Antena3, TV3, TVE, La 1, La Sexta, Cuatro i 8tv. En total, 145 presentadors de 77 espais televisius diferents.

L’estudi conclou que en la majoria de programes existeix un desequilibri de gènere favorable als homes. L’única excepció d’aquesta regla són els programes d’actualitat i els informatius, on s’ha instal·lat la cultura de crear ‘parelles de telenotícies’. A la resta de programes, inclosos els informatius esportius i l’espai del temps, hi ha més homes que dones presentadores i, a més, en alguns casos només s’opta per presentadors d’un mateix sexe.

A partir de l’anàlisi, s’observa també que hi ha una escletxa generacional entre els homes i les dones presentadors. La diferència entre la mitjana d’edat dels uns i les altres és de 6 anys: 46 anys pels homes i 40 per les dones. Però hi ha espais on les presentadores són, de mitjana, fins a 14 anys més joves que els seus companys homes, com és el cas dels programes d’humor. Als informatius, les dones són 13 anys més joves que els homes i, als esports, 8.

Segons l’estudi, queda clar que una imatge jove és un criteri que s’exigeix complir a les dones periodistes però no als homes. Si bé algunes parelles de telenotícies tenen una edat semblant, en cap cas la dona és més gran que l’home, sinó ben al contrari. Entre els companys presentadors hi arriba a haver una diferència d’edat de fins a 26 anys, com és el cas dels informatius d’Antena3 del cap de setmana, que estan presentats per Matías Prats, de 62 anys, i Mónica Carillo, de 36. I aquest no és l’únic cas. Aquesta tendència es reprodueix més enllà dels informatius, sobretot als esports i la informació del temps, però també als programes d’humor; en tots ells les presentadores són molt més joves, que els seus companys homes.

Per als homes, doncs, és acceptable una imatge madura per presentar un telenotícies, però a les dones que -a més, són menys en quantitat- se’ls exigeix ser més joves per sortir en pantalla.