El 57% dels titulars sobre el col·lectiu LGBTI fan referència a homes gais

Només 1 de cada 10 notícies sobre el col·lectiu LGBTI menciona al titular les dones lesbianes. En informacions sobre altres qüestions, el 70% de les vegades que es fa referència al col·lectiu es parla d’homosexuals masculins.

En general, s’esmenta el col·lectiu LGBTI només en referència a discriminacions o reivindicacions, no en temes transversals, segons un informe de l’Observatori Mèdia.cat del Grup Barnils que analitza 319 notícies de mitjans catalans.

L’Observatori Crític dels Mitjans Mèdia.cat publica, l’informe ‘Home, jove i gai: la imatge del col·lectiu LGBTI als mitjans’ El treball, elaborat pel periodista Vicent Canet i editat amb el suport de la Fundació Catalunya-Fons, analitza la presència i el tractament informatiu de lesbianes, gais, bisexuals, transexuals i intersexuals als mitjans de comunicació catalans.

L’informe analitza un total de 319 peces informatives (notícies, reportatges, entrevistes, breus, cròniques i crítiques) dels mitjans escrits més llegits a Catalunya: El Periódico, La Vanguardia i Ara (en les seves versions impreses), Vilaweb i Nació Digital (digitals). S’han analitzat tant les informacions de temàtica LGBTI (de l’1 de maig al 31 d’agost de 2017) com les que mencionen el col·lectiu encara que no en sigui la temàtica central (de l’1 al 31 de maig de 2017). L’informe analitza quines fonts informatives s’utilitzen, com es visibilitza la diversitat interna del col·lectiu LGBTI i a quins temes específics es vincula.

Una de les principals conclusions de l’anàlisi és que els homes homosexuals acaparen la visibilitat del col·lectiu LGBTI. En aquelles notícies que tenen com a tema principal el propi col·lectiu (les seves reivindicacions, necessitats o situacions de discriminació) les referències a homes gais apareixen al 57% dels titulars, mentre que lesbianes i transsexuals apareixen respectivament només en un 8,9% dels titulars cadascun.

Quan les notícies no tenen com a tema principal el col·lectiu i només se’n fa una menció, més del 70% empren les paraules ‘homosexual'(41,3%), ‘gai’ (19%) o ‘homofòbia’ (11,1%). Les mencions als intersexuals són irrisòries. Paraules com ‘homofòbia’, ‘gai’ o ‘homosexual’ s’empren de vegades per referir-se a tot el col·lectiu, quan en realitat es refereixen només una part (cosa que es pot considerar una mala pràctica, ja que invisibilitza lesbianes, transsexuals, bisexuals i intersexuals). Així mateix, les persones de més de 50 anys només són visibles a les informacions vinculades a moments històrics i no s’aborda l’especificitat del col·lectiu de més edat.

Pel què fa la temàtica, gairebé la meitat de les informacions centrades en el col·lectiu LGBTI fa referència a les discriminacions patides, i una quarta part tracta sobre les polítiques institucionals per garantir els drets de les persones LGBTI i la jornada de l’Orgull. La visibilitat de persones LGBTI va referida a notícies específiques: és difícil veure-les fora de les peces que aborden el col·lectiu com a temàtica. Així mateix, es barreja la celebració de l’Orgull amb un enfocament que mostra el col·lectiu LGBTI com un segment de mercat, cosa que pot generar confusió i ocultar la discriminació que encara pateix.

Les agressions contra les persones LGBTI solen ser presentades com a fets aïllats i en la meitat dels casos no citen el moviment LGBTI com a font. No es contextualitza per entendre que és una violència estructural contra el col·lectiu, no s’explica la llei catalana pels drets de les persones LGBTI, ni es dimensiona la violència en no citar dades globals d’agressions.

Les pitjors pràctiques tenen a veure amb l’expressió ‘canvi de sexe’ referida a transsexuals, quan el terme correcte és reassignació, i amb el fet que en moltes notícies es presenta ‘un abans i un després’, cosa que viola el dret a la privacitat de les persones trans.