Àlex Molina i Biel Noguera: condemnats per mostrar una estelada i cridar independència

La Fundació Catalunya Fons dóna suport al cas de l’Àlex i en Biel amb l’obertura d’un projecte de micromecenatge a la plataforma totSuma

El cost estimat de les despeses jurídiques és de 8.100?, 7.000 dels quals corresponen a multes administratives

Àlex Molina i Biel Noguera formaven part d’un grup d’uns cent cinquanta afeccionats de la Penya que van assistir al partit entre el CAI Saragossa i la joventut celebrat el 5 d’octubre de 2014. El fet que animessin l’equip amb una estelada de grans dimensions i crits d’independència va fer que la policia els identifiques, que agredís i detingués l’Àlex, i que posteriorment acusessin en Biel, que no va ser detingut en aquell moment.

La Fundació Catalunya Fons (FCF) considera que és essencial fer conèixer que l’Àlex i en Biel, han rebut un tracte discriminatori i repressiu, únicament per exercir la seva llibertat d’expressió. La FCF considera també que les forces de l’ordre han actuat amb la intenció de generar por i submissió per reprimir els signes d’identitat dels afeccionats que es desplacen a recintes esportius. Considerem que els poders públics han actuat per motius ideològics, bo i sancionant-los amb una multa econòmica i amb la prohibició d’entrar en un recinte esportiu. Això els comporta un gran perjudici, ja que, a més de ser afeccionats a la Penya, són jugadors de bàsquet i entrenadors de canalla.

Davant d’aquesta situació absolutament injusta, la FCF dóna suport a la defensa jurídica de l’Àlex i en Biel amb l’obertura d’un projecte de micromecenatge a la plataforma totSuma i l’aportació inicial de 500 euros. Les despeses derivades del procés sumen 8.100?, dels quals 7.000 corresponen a sancions administratives i 1.100 a despeses d’advocat i procurador.

Entre els objectius de la FCF hi ha la defensa d’aquelles persones que han estat víctimes d’abusos, tracte discriminatori o repressió per part dels poders públics, amb motiu de l’exercici dels drets lingüístics o per accions en reivindicació de les llibertats nacionals de Catalunya. Al llarg de la seva trajectòria, la FCF ha donat el seu suport en altres casos de similars característiques.

Testimoni de l’Àlex Molina i en Biel Noguera

Àlex Molina i Biel Noguera animaven l’equip amb una estelada i amb crits d’independència, i això va fer que se’ls atansés un grup d’agents de la policia espanyola que els van cridar l’atenció. Van fer identificar l’Àlex, el van reduir amb violència, el van emmanillar i va ser detingut per desobediència a l’autoritat. Va passar una nit a comissaria.

L’Àlex afirma que ‘Animàvem la Penya, vam treure una estelada que dúiem i vam cridar independència. La policia em va demanar que m’identifiques, i quan vaig pujar a cercar el DNI, em van agafar i em van fer caure a terra’.
La policia li va imputar un delicte de resistència a l’autoritat. Segons la versió de la policia, l’Àlex impedia la visió d’altres espectadors i no va voler-se identificar, i per això el van detenir.

En Biel s’enfronta a una sanció de 3000 euros i la prohibició d’entrar a qualsevol recinte esportiu durant un període de sis mesos. Està acusat d’haver proferit crits i insults contra l’afició del CAI Saragossa durant el partit. La Policia sosté que va cridar ‘Puta España, todos muertos’. Segons el seguidor de la Penya, en acabar el partit i mentre es dirigia al lavabo, va exclamar ‘Força Penya!’. En aquest moment, se li van acostar tres agents de policia i el van arraconar contra la paret, agafant-lo de la samarreta pel pit. Els policies li van demanar el DNI i li van preguntar d’on era. En Biel va dir: ‘de Santa Coloma de Gramenet, Catalunya’, li van tornar a preguntar i en escoltar per segon cop la mateixa resposta, un dels agents va dir: ‘Ahora, por gilipollas, te va a caer una multa de 3000 euros’. Tot seguit i després de la intervenció d’un company del noi que va dialogar amb els policies, en Biel va poder abandonar el recinte esportiu.

La defensa d’en Biel ha sol·licitat a la Subdelegació del govern a Saragossa que procedeixi a l’arxivament de l’expedient sancionador o que, subsidiàriament, substitueixi la petició de 3.000 euros de multa que deriva d’una infracció greu per la consideració de falta lleu ‘atès que de les paraules del jove seguidor de la Penya no es pot inferir que hi hagués reiteració o perjudici tangible per a ningú’. La resposta per part de l’Administració ha estat obviar tots els escrits presentats per la defensa.

Cal recordar que hi ha quatre joves més citats a declarar, acusats de fals testimoni.