
Editorials que 
sentencien 

31 de juliol de 2019

El judici de l'1-O, a la premsa impresa de Madrid

Mèdia.cat analitza 63 editorials sobre el judici 
publicats a ‘El Mundo’, ‘La Razón’, ‘ABC’ i ‘El 
País’ entre febrer i juny de 2019

Els diaris pressuposen la culpabilitat dels 
dirigents independentistes i n’exigeixen la 
condemna, ignorant fets que beneficien els 
acusats o que perjudiquen l’acusació,

Mèdia.cat, l’Observatori Crític dels Mitjans 
impulsat pel  s publica l’informe “Editorials que 
sentencien. El judici de l’1-O, a la premsa 
impresa de Madrid”. El document, elaborat pel 
periodista Joan Canela i editat amb el suport de 
la Fundació Catalunya, analitza 63 editorials que
els quatre diaris impresos a Madrid –El País, La 
Razón, ABC i El Mundo– han dedicat al judici de 
l’1-O entre els mesos de febrer i juny de 2019.

L’estudi conclou l’absoluta manca de pluralitat entre la premsa impresa d’àmbit espanyol, 
ja que tots quatre diaris coincideixen a pressuposar la culpabilitat dels dirigents 
independentistes jutjats i n’exigeixen la condemna -atorgant veracitat als presumptes 
delictes que es jutgen, afirmant l’existència de violència i negant que aquest sigui un 
procés polític–, si bé el llenguatge d’El País es desmarca lleugerament del dels altres 
tres.

https://www.media.cat/2019/07/30/editorials-que-sentencien/
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf


Per defensar aquest posicionament, s’amaguen esdeveniments clau que beneficien els 
acusats o perjudiquen l’acusació, com la petició de l’ONU del seu alliberament, el paper 
de Vox com a acusació popular o les imatges de violència policial durant l’1-O; i en sentit 
contrari es remarquen i destaquen fets com la inadmissió al Tribunal d’Estrasburg del 
recurs de Carme Forcadell o les declaracions de testimonis de la defensa que 
contradiuen la seva estratègia. En almenys un cas s’ha mentit de forma flagrant per 
generar la sensació d’uns fets molt greus, quan El Mundo assegura que el 20 de 
setembre es va «assaltar» la conselleria d’Economia.

L’estudi també detecta un ús constant de llenguatge fortament connotat, des de l’insult 
fins als termes bèl·lics i militars o que pressuposen l’existència de violència. Anomenar 
els acusats «colpistes» de forma continuada implica una vulneració flagrant de la 
presumpció d’innocència a la qual els mitjans estan obligats per l’article 5 del Codi 
deontològic de la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE). No s’ha 
detectat cap cas en què es dubtés de la culpabilitat dels encausats, es recordés que 
encara són innocents, es demanés respecte pels seus drets o es fes esment d’aquesta 
presumpció. Les quatre capçaleres han coincidit també en la defensa acrítica de les 
institucions espanyoles.

Els editorials de la premsa expressen posicionaments de les respectives capçaleres i són
articles d’opinió, no pas informació, però això no els eximeix de cenyir-se als fets. A més, 
cal tenir en compte la capacitat dels quatre diaris tradicionals de Madrid per marcar 
agenda i crear climes socials determinats.

Mèdia.cat, l’Observatori Crític dels Mitjans impulsat pel Grup de Periodistes Ramon
Barnils, publica l’informe “Editorials que sentencien. El judici de l’1-O, a la premsa 
impresa de Madrid”. El document, elaborat pel periodista Joan Canela i editat amb 
el suport de la Fundació Catalunya, analitza 63 editorials que els quatre diaris 
impresos a Madrid –El País, La Razón, ABC i El Mundo– han dedicat al judici de l’1-
O entre els mesos de febrer i juny de 2019.

Mèdia.cat, l’Observatori Crític dels Mitjans impulsat pel Grup de Periodistes Ramon 
Barnils, publica l’informe “Editorials que sentencien. El judici de l’1-O, a la premsa 
impresa de Madrid”. El document, elaborat pel periodista Joan Canela i editat amb el 
suport de la Fundació Catalunya, analitza 63 editorials que els quatre diaris impresos a 
Madrid –El País, La Razón, ABC i El Mundo– han dedicat al judici de l’1-O entre els 
mesos de febrer i juny de 2019.
Autor; JOAN CANELA I BARRULL
Informe de MediaCat editat pel Grup Barnils 

MediaCat analitza 63 editorials que els quatre diaris impresos a Madrid ?El País, La 
Razón, ABC i El Mundo? han dedicat al judici de l'1-O entre els mesos de febrer i juny de 
2019. Els editorials són textos d'opinió que expressen el posicionament de la capçalera 
que els publica, cosa que els atorga major llibertat en els enfocaments però els obliga 
igualment a cenyir-se als fets. En quins moments del judici han volgut posar l'èmfasi els 
diaris? Quin llenguatge han fet servir? S'han posicionat a favor o en contra de les parts? 
Com han valorat el funcionament del sistema de justícia i les institucions espanyoles?

https://www.media.cat/2019/07/30/editorials-que-sentencien/
https://www.grupbarnils.cat/
https://www.media.cat/author/joancanela/
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf
http://fundaciocatalunya.quabu.eu/wp-content/uploads/2020/02/Informe-Judici-1-O.pdf

	Editorials que sentencien

