'Sense ficció' emet dimarts el documental 'La cançó censurada', que té el suport de la Fundació Catalunya

El programa Sense ficció de TV3 emetrà aquest dimarts, 19 de gener, documental La Cançó censurada, una proposta de la productora Bat a Bat amb la col·laboració de la Fundació Catalunya Fons.

El documental pretén conèixer i divulgar com des del punt de vista de la música el règim franquista reprimia als cantants, censurava les lletres de les cançons i volia exercir la seva autoritat per evitar que la cultura arribés a la gent. El Règim Franquista veia aquells cantants com a elements distorsionadors, amb capacitat per mobilitzar molta gent amb només una cançó. Per aquest motiu, va destinar infraestructura tècnica i humana per mirar de controlar i intentar reprimir aquest moviment.

Cançons com L'Estaca, Jo vinc d'un silenci o Ítaca i artistes com Raimon, Joan-Manel Serrat, Lluís Llach o La Trinca van protagonitzar històries que amb el temps han quedat amagades o reduïdes a una anècdota. A part les cares visibles, també van ser objecte de seguiment o detencions per part de la Brigada político-social els promotors de concerts i discogràfiques que apostaven per aquest moviment. El documental vol anar al fons i explicar què va significar aquella repressió i com funcionava amb materials i testimonis inèdits. Es donarà veu també a diversos censors que expliquen què feien, perquè ho feien i què pensen avui del que feien aleshores.

Des de la Fundació creiem que és essencial aprofundir en aquest període històric i divulgar les atrocitats que va cometre el règim franquista.

Sense ficció

Barcelona, 19 de gener de 2015

Una de les cançons censurades