Per un periodisme independent i rigorós

Xesca Oliver Crespí, presidenta de la Fundació Catalunya

Aquest és el segon any que, des de la Fundació Catalunya, patrocinem l'Anuari dels Silencis Mediàtics i el portal web Mèdia.cat. Fem aquesta aposta d'acord amb els nostres principis fundacionals que se centren en la defensa dels drets nacionals dels catalans, tant individuals com col·lectius, i especialment els reconeguts per la Declaració Universal dels Drets Humans de les Nacions Unides, de 10 de desembre de 1948.

És un goig per a nosaltres poder contribuir a posar el focus sobre 12 temes que tenen prou interès i envergadura per sortir en portada als grans mitjans i que en canvi s'han vist marginats, en el millor dels casos, a unes línies de notícies breus.

En un moment com l'actual, caracteritzat per la retallada de llibertats i la pèrdua de drets, aquesta és una aposta més necessària que mai. A hores d'ara l'activitat dels grans mitjans de comunicació és notícia pel fet d'acomiadar periodistes per motius ideològics; per tertúlies d'actualitat poc plurals; pel fet de crear redaccions paral·leles en mitjans públics; pel fet de censurar articles incòmodes. És molt necessari garantir el dret a la informació d'una banda, i de l'altra el dret a la llibertat d'opinió i expressió i el que l'exercici d'aquests drets comporta: no ser molestat a causa de les pròpies opinions i poder cercar, rebre i difondre les informacions i les idees per qualsevol mitjà i sense límit de fronteres, tal i com reconeix la Declaració Universal dels Drets Humans en el seu article 19.

En els últims 10 anys, el fet d'accedir a infinitud de fonts informatives a través de dispositius de butxaca ha canviat substancialment el món de la comunicació. Aquesta facilitat per publicar informació té l'avantatge de permetre esquivar els efectes de la censura i té l'inconvenient de contribuir a una sobrecàrrega informativa, que paradoxalment provoca desinformació. I aquí és on es constata la necessitat d'un periodisme compromès que ajudi a interpretar aquesta realitat. Cal un periodisme independent, un periodisme de dades i d'investigació que vagi més enllà de processar notes de premsa institucionals i de construir notícies a partir de publicacions en blogs i xarxes socials procedents de personatges rellevants. Aquesta és la funció que compleixen els reportatges de l'Anuari dels Silencis Mediàtics i el portal web Mèdia.cat: donar veu als silencis i ofegar el soroll.

El fet de donar a suport l'Anuari i participar juntament amb els membres del Grup Barnils en la selecció dels temes ens ha permès constatar que és un projecte molt participatiu, on les propostes surten de pluges d'idees i les decisions es prenen de manera col·lectiva. Aquest és un reflex de la independència del projecte i per a acabar de garantir-la necessitem el vostre suport com a mecenes a través del projecte de micromecenatge amb Verkami.

11 de febrer de 2015

Mediacat