Notķcies

Les entitats que han signat el manifest 'Per la dignitat democrątica davant la banalització del nazisme' estudien emprendre accions legals

• S’obre un període d’adhesions per tal que es puguin sumar al manifest aquelles entitats i ajuntaments que ho desitgin
  • Les entitats signatàries del document estudiaran la possibilitat d’emprendre accions legals contra la banalització del nazisme

Aquesta tarda s’ha fet la roda de premsa de presentació del manifest “Per la dignitat democràtica davant la banalització del nazisme” i les actuacions ciutadanes, administratives i judicials que se’n deriven. A la presentació hi han participat la presidenta de la Fundació Catalunya Fons, Xesca Oliver; el representant de l’Associació Catalana per a la Defensa dels Drets Humans, Robert Sabata i el portaveu de la Comissió per la Dignitat, Josep Cruanyes.

El manifest ha estat impulsat per la Fundació Catalunya Fons, l’Associació Catalana per a la Defensa dels Drets Humans i la Comissió per la Dignitat i compta actualment amb l’adhesió de 20 entitats més dels àmbits dels drets humans, la convivència dels pobles i la cultura. La roda de premsa ha comptat amb la presència de representants de les entitats adherides.

El manifest “Per la dignitat democràtica davant la banalització del nazisme” neix en un context dominat per l’elevada freqüència d’atacs verbals vexatoris que equiparen els ciutadans i ciutadanes de Catalunya amb nazis i hitlerians. Aquestes declaracions no només s’han fet des de l’anonimat que ofereixen les xarxes socials, sinó que també s’han realitzat des de tribunes públiques per part de persones que tenen o han tingut un paper institucional i/o públic.

Davant la gravetat d’aquest tipus de fets, les entitats signants del manifest creuen convenient actuar davant el que consideren una incitació a l’odi i un atac a la memòria històrica. A banda de donar suport públicament al manifest, les actuacions es concretaran amb mesures de caire ciutadà, mesures administratives i mesures judicials, tant per la via civil com la penal. A aquests efectes les entitats disposen d’un protocol d’actuació a partir del qual cada entitat rebrà la informació sobre el fet considerat lesiu i l’acció jurídica proposada per tal que els seus òrgans interns decideixen si s’afegeix a l’acció. Una de les finalitats de la iniciativa és actuar en la mateixa direcció de la Decisió marc de la Unió Europea  (2008/913/JAI del consell), de 28 de novembre de 2008, que obliga l’estat espanyol a legislar per perseguir conductes incloses en l’anomenat discurs de l’odi i la trivialització del nazisme, i alhora actuar en defensa de l’honor i la dignitat de les persones físiques i jurídiques i col·lectius afectats per aquestes conductes.

Les entitats signatàries obren un període d’adhesions per tal que aquelles entitats que ho desitgin es puguin sumar en aquesta iniciativa. També hi ha una moció descarregable destinada a aquells ajuntaments que hi vulguin donar suport. Les adhesions es poden fer a través de l’adreça  www.manifestdignitat.cat.

Entitats impulsores del Manifest
  • Fundació Catalunya Fons
  • Associació Catalana per a la Defensa dels Drets Humans
  • Comissió de la Dignitat